Νέα θεωρία για το πού βρίσκεται ο πραγματικός Κώδικας Ντα Βίντσι

9/12/2019 15:39    βρίσκεται στον «Άνθρωπο του Βιτρούβιου»;

Ο «Άνθρωπος του Βιτρούβιου» αποτελεί αναμφίβολα ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα έργα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι και θεωρείται, επίσης, ένας από τους αισθητικούς κανόνες της Αναγέννησης. Όπως αποκαλύπτει τώρα ένας Ιταλός ερευνητής, το διάσημο σχέδιο περιέχει ένα κρυφό μήνυμα, έναν μυστικό κώδικα, κάνοντας την πραγματικότητα της τέχνης να ξεπερνά τη μυθοπλασία της λογοτεχνίας και της μεγάλης οθόνης.


Σύμφωνα με τον ιστορικό Τέχνης Ρομπέρτο Κόνκας (Κάλιαρι 1952), μέσα στο ίδιο το σχέδιο υπάρχουν πολλά κρυμμένα μυστικά. Μετά από 30 χρόνια συλλογισμού πάνω στο θέμα και 7 εντατικής έρευνας, ο Κόνκας τόνισε στο ιταλικό πρακτορείο ANSA ότι είναι έτοιμος να αποκαλύψει στο νέο βιβλίο του πως ουσιαστικά ο «Άνθρωπος του Βιτρούβιου» είναι μία ευρηματική και ιδιοφυής απεικόνιση του αλγόριθμου που χρησιμοποιούσαν οι καλλιτέχνες, από τον 4ο έως τον 17ο αιώνα, για να επαληθεύσουν ότι τα έργα τους πληρούν τη «Χρυσή Τομή», τη Divina Porportione (Θεία Διάσταση), τους γεωμετρικούς κανόνες που είχε επιβάλλει η Καθολική Εκκλησία στους καλλιτέχνες για την οικοδόμηση και τη φιλοτέχνηση των μεγάλων θρησκευτικών έργων.


Τη μεγάλη τομή σε αυτήν τη νέα θεωρία αποτελεί η υπόθεση πως η κεντρική φιγούρα του Ανθρώπου του Βιτρούβιου δεν απεικονίζει ένα πρόσωπο, αλλά δύο. Πρόκειται για δύο διαφορετικές αναπαραστάσεις ενός άνδρα σε δύο διαφορετικές ηλικίες, ενός ώριμου και ενός νέου. Επίσης, δεν έχει αποκλειστεί η πιθανότητα να απεικονίζεται και ένας τρίτος.

«Αυτή η έρευνα είναι συναρπαστική σαν ένα θρίλερ και περίπλοκη σαν ένα μυθιστόρημα του Ουμπέρτο Έκο», επισημαίνουν ορισμένα δημοσιεύματα στον ιταλικό Τύπο, που εξεπλάγη για το πώς κατόρθωσε ο ευφυής καλλιτέχνης να προστατεύσει αυτήν την αριθμητική και γεωμετρική σχέση μέσα στο σχέδιό του επί τόσους αιώνες.


Ο ίδιος ο Κόνκας σημειώνει πως συνέλαβε αυτήν την υπόθεση το 2012, όταν παρατήρησε πως το πρόσωπο που απεικονίζεται στον Άνθρωπο είναι στην πραγματικότητα διπλό. «Το δεξί μάτι είναι το μάτι ενός ώριμου ανθρώπου, ενώ το αριστερό ενός νεότερου (...). Εάν έγραφε συνέχεια προς τα αριστερά ο Ντα Βίντσι οφείλεται στο γεγονός ότι είχε μάθει να χρησιμοποιεί τον καθρέφτη και σε αυτήν την περίπτωση τον χρησιμοποίησε για να αναπαραστήσει την πλήρη μορφή του σχεδίου», αναφέρει.

Κατά τον Κόνκας, ο Ντα Βίντσι φιλοτέχνησε αυτόν τον καλλιτεχνικό γρίφο «επειδή φοβόταν μήπως με τον καιρό χανόταν ο κανόνας που χρησιμοποιούσαν οι αρχιτέκτονες, οι καλλιτέχνες κι οι ποιητές». Όπως υπενθυμίζει, «η πρώτη φορά που εφαρμόστηκε ήταν στην Αψίδα του Κωνσταντίνου, μεταξύ 315 και 325», όμως με την πάροδο των αιώνων είχε αρχίσει να ατονεί η εφαρμογή του «κι αυτό το διαπιστώνουμε ευρέως στα έργα του Μιχαήλ Άγγελου και στην ίδια τη "Τζοκόντα" του Ντα Βίντσι».


Η φυσική διάσωση αυτών των γεωμετρικών κανόνων ήταν πολύ σημαντική, όχι μόνο καλλιτεχνικά αλλά και για τις δομές εξουσίας εκείνων των καιρών, αφού και η αρχιτεκτονική και η τέχνη με τη συμβολική δύναμη και αξία τους είχαν κεφαλαιώδη σημασία για την εκκλησία και την πολιτική. Όμως, «εάν ο Ντα Βίντσι απεκάλυπτε ότι ο Άνθρωπος του Βιτρούβιο αφορούσε αυτούς ακριβώς τους κανόνες, θα κατέληγε στην πυρά», παρατηρεί ο Κόνκας.

Το σχέδιο, διαστάσεων 35Χ26 εκατ., φιλοτεχνήθηκε το 1490 και βασίστηκε στα κείμενα του Ρωμαίου αρχιτέκτοντα Βιτρούβιου, που έζησε τον 10ο αιώνα π.Χ. Ο Βιτρούβιος υποστήριζε πως εάν η ανθρώπινη μορφή μπορούσε να χωρέσει ταυτόχρονα σε έναν κύκλο κι ένα τετράγωνο τότε έχουμε την ιδανική διάσταση ή τη Χρυσή Τομή.


Το διάσημο σχέδιο βρέθηκε πάλι στην επικαιρότητα πρόσφατα λόγω της διαμάχης που είχε ξεσπάσει μεταξύ Γαλλίας και Ιταλίας σχετικά με τη μεταφορά του από τη Βενετία, όπου φυλάσσεται, στο Μουσείο του Λούβρου, όπου διοργανώνεται μεγάλη αναδρομική έκθεση για τα 500 χρόνια από τον θάνατο του μεγάλου δασκάλου της Αναγεννησιακής Τέχνης.


naftemporiki

Επόμενο Προηγούμενο
 

Οι παράμετροι του ΟΗΕ για την επίλυση του Κυπριακού

Οι παράμετροι του ΟΗΕ για την επίλυση του Κυπριακού

11:41 19/9/2017

Συνάντηση Αναστασιάδη με τον γ.γ. του ΟΗΕ στις 22 Σεπτεμβρίου

Ανοίγει ξανά ο φάκελος για τα βασανιστήρια στον Βαγγέλη Γιακουμάκη

Ανοίγει ξανά ο φάκελος για τα βασανιστήρια στον Βαγγέλη Γιακουμάκη

11:03 19/9/2017

που βρέθηκε νεκρός στις αρχές του 2015

Ο φετινός Αύγουστος ήταν ο δεύτερος πιο ζεστός εδώ και 137 χρόνια!

Ο φετινός Αύγουστος ήταν ο δεύτερος πιο ζεστός εδώ και 137 χρόνια!

10:59 19/9/2017

σύμφωνα με τη NASA

Τα σημεία του οδικού δικτύου της Θεσσαλονίκης που γίνονται εργασίες

Τα σημεία του οδικού δικτύου της Θεσσαλονίκης που γίνονται εργασίες

09:03 19/9/2017

Αναλυτικά τα σημεία

Θα αλλάξουν όψη 3 πεζόδρομοι στην Άνω Πόλη

Θα αλλάξουν όψη 3 πεζόδρομοι στην Άνω Πόλη

08:53 19/9/2017

Κατεπείγουσες εργασίες από το Δήμο Θεσσαλονίκης

Ποιοι και πώς θα αξιολογήσουν τους δημοσίους υπαλλήλους

Ποιοι και πώς θα αξιολογήσουν τους δημοσίους υπαλλήλους

08:47 19/9/2017

Σήμερα ψηφίζεται η τροπολoγία Γεροβασίλη

Μπουτάρης: Να φύγει ο ποδηλατόδρομος από τη Νέα Παραλία

Μπουτάρης: Να φύγει ο ποδηλατόδρομος από τη Νέα Παραλία

08:41 19/9/2017

«Είναι λάθος εκεί που είναι», τόνισε ξανά ο Δήμαρχος

Που θα λειτουργήσουν τα 30 ΚΕΠ των δανειοληπτών

Που θα λειτουργήσουν τα 30 ΚΕΠ των δανειοληπτών

08:34 19/9/2017

Ένα προς ένα τα σημεία

Εορτή των Αγίων Τροφίμου, Σαββατίου και Δορυμέδωντος

Εορτή των Αγίων Τροφίμου, Σαββατίου και Δορυμέδωντος

06:28 19/9/2017

19 Σεπτεμβρίου

Τροχαίο με 3 νεκρούς στο κέντρο της Θεσσαλονίκης - Βιντεο

Τροχαίο με 3 νεκρούς στο κέντρο της Θεσσαλονίκης - Βιντεο

23:27 18/9/2017

τα ξημερώματα

Κλασικά Έπιπλα