Νέα θεωρία για το πού βρίσκεται ο πραγματικός Κώδικας Ντα Βίντσι

9/12/2019 15:39    βρίσκεται στον «Άνθρωπο του Βιτρούβιου»;

Ο «Άνθρωπος του Βιτρούβιου» αποτελεί αναμφίβολα ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα έργα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι και θεωρείται, επίσης, ένας από τους αισθητικούς κανόνες της Αναγέννησης. Όπως αποκαλύπτει τώρα ένας Ιταλός ερευνητής, το διάσημο σχέδιο περιέχει ένα κρυφό μήνυμα, έναν μυστικό κώδικα, κάνοντας την πραγματικότητα της τέχνης να ξεπερνά τη μυθοπλασία της λογοτεχνίας και της μεγάλης οθόνης.


Σύμφωνα με τον ιστορικό Τέχνης Ρομπέρτο Κόνκας (Κάλιαρι 1952), μέσα στο ίδιο το σχέδιο υπάρχουν πολλά κρυμμένα μυστικά. Μετά από 30 χρόνια συλλογισμού πάνω στο θέμα και 7 εντατικής έρευνας, ο Κόνκας τόνισε στο ιταλικό πρακτορείο ANSA ότι είναι έτοιμος να αποκαλύψει στο νέο βιβλίο του πως ουσιαστικά ο «Άνθρωπος του Βιτρούβιου» είναι μία ευρηματική και ιδιοφυής απεικόνιση του αλγόριθμου που χρησιμοποιούσαν οι καλλιτέχνες, από τον 4ο έως τον 17ο αιώνα, για να επαληθεύσουν ότι τα έργα τους πληρούν τη «Χρυσή Τομή», τη Divina Porportione (Θεία Διάσταση), τους γεωμετρικούς κανόνες που είχε επιβάλλει η Καθολική Εκκλησία στους καλλιτέχνες για την οικοδόμηση και τη φιλοτέχνηση των μεγάλων θρησκευτικών έργων.


Τη μεγάλη τομή σε αυτήν τη νέα θεωρία αποτελεί η υπόθεση πως η κεντρική φιγούρα του Ανθρώπου του Βιτρούβιου δεν απεικονίζει ένα πρόσωπο, αλλά δύο. Πρόκειται για δύο διαφορετικές αναπαραστάσεις ενός άνδρα σε δύο διαφορετικές ηλικίες, ενός ώριμου και ενός νέου. Επίσης, δεν έχει αποκλειστεί η πιθανότητα να απεικονίζεται και ένας τρίτος.

«Αυτή η έρευνα είναι συναρπαστική σαν ένα θρίλερ και περίπλοκη σαν ένα μυθιστόρημα του Ουμπέρτο Έκο», επισημαίνουν ορισμένα δημοσιεύματα στον ιταλικό Τύπο, που εξεπλάγη για το πώς κατόρθωσε ο ευφυής καλλιτέχνης να προστατεύσει αυτήν την αριθμητική και γεωμετρική σχέση μέσα στο σχέδιό του επί τόσους αιώνες.


Ο ίδιος ο Κόνκας σημειώνει πως συνέλαβε αυτήν την υπόθεση το 2012, όταν παρατήρησε πως το πρόσωπο που απεικονίζεται στον Άνθρωπο είναι στην πραγματικότητα διπλό. «Το δεξί μάτι είναι το μάτι ενός ώριμου ανθρώπου, ενώ το αριστερό ενός νεότερου (...). Εάν έγραφε συνέχεια προς τα αριστερά ο Ντα Βίντσι οφείλεται στο γεγονός ότι είχε μάθει να χρησιμοποιεί τον καθρέφτη και σε αυτήν την περίπτωση τον χρησιμοποίησε για να αναπαραστήσει την πλήρη μορφή του σχεδίου», αναφέρει.

Κατά τον Κόνκας, ο Ντα Βίντσι φιλοτέχνησε αυτόν τον καλλιτεχνικό γρίφο «επειδή φοβόταν μήπως με τον καιρό χανόταν ο κανόνας που χρησιμοποιούσαν οι αρχιτέκτονες, οι καλλιτέχνες κι οι ποιητές». Όπως υπενθυμίζει, «η πρώτη φορά που εφαρμόστηκε ήταν στην Αψίδα του Κωνσταντίνου, μεταξύ 315 και 325», όμως με την πάροδο των αιώνων είχε αρχίσει να ατονεί η εφαρμογή του «κι αυτό το διαπιστώνουμε ευρέως στα έργα του Μιχαήλ Άγγελου και στην ίδια τη "Τζοκόντα" του Ντα Βίντσι».


Η φυσική διάσωση αυτών των γεωμετρικών κανόνων ήταν πολύ σημαντική, όχι μόνο καλλιτεχνικά αλλά και για τις δομές εξουσίας εκείνων των καιρών, αφού και η αρχιτεκτονική και η τέχνη με τη συμβολική δύναμη και αξία τους είχαν κεφαλαιώδη σημασία για την εκκλησία και την πολιτική. Όμως, «εάν ο Ντα Βίντσι απεκάλυπτε ότι ο Άνθρωπος του Βιτρούβιο αφορούσε αυτούς ακριβώς τους κανόνες, θα κατέληγε στην πυρά», παρατηρεί ο Κόνκας.

Το σχέδιο, διαστάσεων 35Χ26 εκατ., φιλοτεχνήθηκε το 1490 και βασίστηκε στα κείμενα του Ρωμαίου αρχιτέκτοντα Βιτρούβιου, που έζησε τον 10ο αιώνα π.Χ. Ο Βιτρούβιος υποστήριζε πως εάν η ανθρώπινη μορφή μπορούσε να χωρέσει ταυτόχρονα σε έναν κύκλο κι ένα τετράγωνο τότε έχουμε την ιδανική διάσταση ή τη Χρυσή Τομή.


Το διάσημο σχέδιο βρέθηκε πάλι στην επικαιρότητα πρόσφατα λόγω της διαμάχης που είχε ξεσπάσει μεταξύ Γαλλίας και Ιταλίας σχετικά με τη μεταφορά του από τη Βενετία, όπου φυλάσσεται, στο Μουσείο του Λούβρου, όπου διοργανώνεται μεγάλη αναδρομική έκθεση για τα 500 χρόνια από τον θάνατο του μεγάλου δασκάλου της Αναγεννησιακής Τέχνης.


naftemporiki

Επόμενο Προηγούμενο
 

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών ανακοίνωσε 24ωρη απεργία

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών ανακοίνωσε 24ωρη απεργία

19:12 12/9/2017

από τα μεσάνυχτα της Τετάρτης

To Φεστιβάλ για τον ψηφιακό πολιτισμό re:publica στη Θεσσαλονίκη

To Φεστιβάλ για τον ψηφιακό πολιτισμό re:publica στη Θεσσαλονίκη

19:05 12/9/2017

στο Μουσείο Κινηματογράφου

Προειδοποιούν για έξαρση της ιλαράς στην Ελλάδα οι γιατροί

Προειδοποιούν για έξαρση της ιλαράς στην Ελλάδα οι γιατροί

18:47 12/9/2017

Οι συνέπειες του αντιεμβολιαστικού κινήματος

Αγνώριστος από τις πλαστικές ο Παλαιοκώστας

Αγνώριστος από τις πλαστικές ο Παλαιοκώστας

18:42 12/9/2017

ΕΛ.ΑΣ

Θεσσαλονίκη: Γιορτή Γειτονιάς στο πάρκο Κρήτης

Θεσσαλονίκη: Γιορτή Γειτονιάς στο πάρκο Κρήτης

18:33 12/9/2017

Πάρκο κι έλα!

Κ. Μακεδονία: Συντηρήσεις και καθαρισμοί φρεατίων στο οδικό δίκτυο

Κ. Μακεδονία: Συντηρήσεις και καθαρισμοί φρεατίων στο οδικό δίκτυο

18:29 12/9/2017

Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας

«Αντίστροφη μέτρηση» για την αναπροσαρμογή των τιμών ακινήτων

«Αντίστροφη μέτρηση» για την αναπροσαρμογή των τιμών ακινήτων

18:27 12/9/2017

ΑΠΟΦΑΣΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ

Εγκαινιάστηκε το Κέντρο Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών στην Θεσσαλονίκη

Εγκαινιάστηκε το Κέντρο Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών στην Θεσσαλονίκη

18:25 12/9/2017

της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το «Εξοικονομώ ΙΙ»

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το «Εξοικονομώ ΙΙ»

18:04 12/9/2017

Ο επιλέξιμος προϋπολογισμός, τα κονδύλια και οι επιλέξιμες κατοικίες

Αυτά είναι τα προγράμματα επιδότησης θέσεων εργασίας που υποσχέθηκε ο πρωθυπουργός

Αυτά είναι τα προγράμματα επιδότησης θέσεων εργασίας που υποσχέθηκε ο πρωθυπουργός

18:03 12/9/2017

αποσκοπούν σε πάνω από 100.000 θέσεις εργασίας

Κλασικά Έπιπλα