Είναι μια πόλη με πλούσια ιστορία και προσελκύει το ενδιαφέρον ιστορικών ερευνητών, αρχαιολόγων και εθνολόγων.
Έχει αποτελέσει αντικείμενο έρευνας και καταγραφής, έχει πολυδιαφημιστεί, έχει πρωταγωνιστήσει σε φιλμ και σε στίχους τραγουδιών.
Η Θεσσαλονίκη αποτελεί μία πόλη με τεράστια ιστορία, η απαρχή της οποίας χάνεται βαθιά μέσα στον χρόνο. Ο Λευκός Πύργος, η Καμάρα, η Ρωμαϊκή Αγορά, τα Κάστρα, αποτελούν μόνο μερικά από τα μνημεία που αποδεικνύουν του λόγου του αληθές.
Σήμερα η Θεσσαλονίκη είναι μια σύγχρονη πόλη, η οποία είναι γεμάτη πολυώροφες πολυκατοικίες, αυτοκίνητα και τα μνημεία της βρίσκονται ανάμεσα ανάμεσα σε τσιμεντένιες κατασκευές.
Πώς θα ήταν όμως αν στο πέρασμα του χρόνου η πόλη ακολουθούσε μια διαφορετική πορεία εξέλιξης; Αν για παράδειγμα τα μνημεία που αποτελούν το σήμα κατατεθέν της, έμεναν αναλλοίωτα στο χρόνο και η πολιτιστική της κληρονομία άφηνε πιο έντονο το στίγμα της στην εικόνα της πόλης;
Πρόκειται για ένα ερώτημα το οποίο είναι μάλλον δύσκολο να απαντηθεί. Ή μήπως όχι; Ο Γιώτης Ντόρτογλου, ο οποίος κατάγεται από τη Θεσσαλονίκη αλλά τα τελευταία χρόνια ζει στο Εδιμβούργο της Σκωτίας, φρόντισε να καταρρίψει την όποια δυσκολία.
Με «όπλο» τις ιστορικές του γνώσεις, την έρευνα που έκανε αλλά και τη φαντασία του και αξιοποιώντας τις δυνατότητες της τεχνολογίας, δημιούργησε 3D αναπαράσταση του πώς θα μπορούσε να μοιάζει σήμερα το ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης εάν ακολουθούσε την Ευρωπαϊκή πολιτιστική Αναγέννηση του 19ου αιώνα.
Μιλώντας στο thestival.gr ο Γιώτης Ντόρτογλου εξηγεί τους λόγους για τους οποίους αποφάσισε να δημιουργήσει την αναπαράσταση αυτή.
«Γενικότερα εμένα μ’ αρέσει πολύ η ιστορία και η αρχιτεκτονική, η οποία είναι ένα όνειρο που ποτέ δεν πραγματοποιήθηκε και έχω μια έφεση στα διατηρητέα. Η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη η οποία έχει κτήρια αρχιτεκτονικής μοναδικότητας. Φυσικά υπήρχαν περισσότερα, αλλά καταστράφηκαν», αναφέρει αρχικά και εξηγεί πως στόχος του εγχειρήματός του είναι «να διατηρηθούν και να αναδειχθούν αυτά που ήδη υπάρχουν».
«Τα περισσότερα από αυτά που υπάρχουν καταστρέφονται, τα αφήνουν έτσι να σαπίσουν», αναφέρει με μια δόση θλίψης και τονίζει την ανάγκη να διασωθεί η πολιτιστική κληρονομιά. Όπως υπογραμμίζει, στο εξωτερικό η νοοτροπία είναι διαφορετική και κάθε τι που έχει ιστορική σημασία, αναδεικνύεται.
«Από τη Θεσσαλονίκη έχουν περάσει τόσοι πολιτισμοί και ο καθένας άφησε το στίγμα του. Αυτό θέλω να αναδειχθεί και να αξιοποιηθεί», σημειώνει και προσθέτει πως κάτι τέτοιο με την κατάλληλη προώθηση θα μπορούσε να προσελκύσει κόσμο από διάφορες περιοχές.
Όπως δηλώνει ο κ. Ντόρτογλου, για το τελικό αποτέλεσμα των 3D αναπαραστάσεων χρειάστηκαν περίπου τρεις μήνες δουλειάς. «Πέρα από την ιστορική έρευνα και τις γνώσεις που έχω, χρειάστηκε να αναζητήσω χάρτες και φωτογραφικό υλικό από το τι υπήρχε τότε», εξηγεί. Διευκρινίζει ωστόσο πως οι αναπαραστάσεις που δημιούργησε δεν αποτελούν επιστημονική έρευνα αλλά καλλιτεχνικό αποτέλεσμα που στόχο έχουν να επηρεάσουν τους αρμόδιους.
Στις αναπαραστάσεις του ο Γιώτης Ντόρτογλου παρουσιάζει μια άλλη εικόνα του ιστορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης, με τα μνημεία της να είναι σχεδόν στην αρχική τους κατάσταση αλλά συνάμα προσθέτει και στοιχεία από το παρόν, ή και από άλλες περιοχές.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η παραπάνω εικόνα, η οποία εν πολλοίς παρουσιάζει την περιοχή του Λευκού Πύργου όπως ήταν πριν από περίπου έναν αιώνα. Πέρα από περίφημο περιτοίχισμα, μπορεί να διακρίνει κανείς την προβλήτα που υπήρχε τότε αλλά και την αψίδα για την είσοδο των επισκεπτών. Επίσης στην αναπαράσταση υπάρχουν τα δέντρα και οι μαρμάρινες πλάκες που βρίσκονται σήμερα εκεί
Σε άλλη εικόνα απεικονίζει το τραμ που κάποτε διέσχισε τη Λεωφόρο Νίκης. Σημαντική λεπτομέρεια εδώ αποτελούν, όπως σημειώνει, οι λάμπες που βρίσκονται στα δεξιά του δρόμου «Πολλοί δεν γνωρίζουν ότι ο στύλος της λάμπας είναι ο ίδιος με τότε. Αλλάζει μόνο το επάνω, η λάμπα, που ήταν όπως τη σχεδίασα», αναφέρει ο κ. Ντόρτογλου.
Οι 3D αναπαραστάσεις του Γιώτη Ντόρτογλου επαναφέρουν στο ιστορικό κέντρο τόσο το ιστορικό κολυμβητήριο όσο και τον κόμβο μπροστά στον Λευκό Πύργο, ο οποίος απομακρύνθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 70’.
Όσο για τα πολυώροφα κτήρια; Ο ίδιος έχει την απάντηση: «Σκέφτηκα πως στο πέρασμα του χρόνου δεν θα έμεναν με έναν ή δύο ορόφους». Άλλωστε, όπως τονίζει, δημιούργησε τις εικόνες αυτές βασιζόμενος στο τι υπήρχε, τι υπάρχει και τι θα μπορούσε να υπάρχει κρατώντας τα καλά στοιχεία των κτηρίων.
Φυσικά οι παραπάνω εικόνες αποτελούν μόνο ένα δείγμα της δουλειάς του Γιώτη Ντόρτογλου, η αγάπη του οποίου για την αρχιτεκτονική τον οδήγησε να κατασκευάζει για περίπου τέσσερα χρόνια τα μοντέλα σημαντικών μνημείων για την απεικόνισή του στο Google Earth.
Κάνοντας μια μικρή περιήγηση στη σελίδα του, μπορεί κανείς να δει και άλλες αναπαραστάσεις που έχει δημιουργήσει, όπως για παράδειγμα της ευρύτερης περιοχής του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης στις αρχές του 20ου αιώνα, της Χρυσής Πύλης του Βαρδάρη, της Αρχαίας Ρωμαϊκής Αγοράς, του Ναού της Νίκης και διάφορα άλλα μνημεία.