Εγκαινιάζεται η τριμερής έκθεση «Κοινοί Ιεροί Τόποι στα Βαλκάνια και στη Μεσόγειο»

19/9/2017 12:30     το Σάββατο 23 Σεπτεμβρίου
Όπως έκαναν στο παρελθόν για αιώνες, έτσι και σήμερα πολλοί χριστιανοί, μουσουλμάνοι και εβραίοι προσεύχονται σε ιερά που ανήκουν σε μια άλλη θρησκεία. Η ύπαρξη κοινών ιερών τόπων είναι ένα γνωστό φαινόμενο με βαθιές ρίζες στη Μεσόγειο, το οποίο φανερώνει τη διαπερατότητα των ορίων μεταξύ των θρησκευτικών κοινοτήτων. Παρά τις θεολογικές διαφορές, οι τρεις μονοθεϊστικές θρησκείες μοιράζονται ένα σύνολο κοινών στοιχείων ως προς τις πεποιθήσεις, τις τελετουργίες, τα ιερά πρόσωπα και τους ιερούς τόπους. Ωστόσο, οι διασταυρώσεις αυτών των στοιχείων δεν στερούνται ασάφειας και μπορούν να οδηγήσουν σε συγκρούσεις. Ο μεσογειακός κόσμος, επομένως, έχει να προσφέρει πολλά παραδείγματα διαμοιρασμού και αμοιβαιότητας, αλλά και διαχωρισμού ή διαίρεσης.

Η τριμερής έκθεση Κοινοί Ιεροί Τόποι διερευνά το φαινόμενο αυτό εντοπίζοντάς το σε συγκεκριμένα παραδείγματα και γεωγραφικά πλαίσια, αναδεικνύοντας τη συνύφανση συμβόλων και μορφών, πρακτικών και τόπων που το καθορίζουν.

Η Θεσσαλονίκη, μια πόλη στην οποία έχουν ιστορικά ακμάσει οι τρεις μονοθεϊστικές θρησκείες, αλλά και ένα μέρος που βρίσκεται στο μεσογειακό σταυροδρόμι της μετανάστευσης, είναι ένα ιδανικό σημείο για την αφήγηση των Κοινών Ιερών Τόπων. Η τριμερής έκθεση, που σχεδιάστηκε ως ένα είδος προσκυνήματος στην πόλη, αποκαλύπτει διαφορετικές πτυχές του «μοιράσματος του ιερού», ιστορικού και σύγχρονου.

Στη Θεσσαλονίκη, η έκθεση αποτελείται από τρία μέρη, τα οποία παρουσιάζονται σε τρεις χώρους: στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και στο Γενί Τζαμί (Παλιό Αρχαιολογικό Μουσείο). Η εκδοχή είναι αποτέλεσμα μιας βαθιάς αναθεώρησης, που περιέλαβε πολλά νέα στοιχεία: αρχειακό υλικό, φωτογραφίες, ταινίες και σύγχρονη τέχνη.

Με βάση υλικό ανθρωπολογικής έρευνας, διαφορετικές εκδοχές της έκθεσης παρουσιάστηκαν στο Μουσείο Πολιτισμών της Ευρώπης και της Μεσογείου (MuCEM)στη Μασσαλία (2015) και στο Μουσείο Μπαρντό στην Τύνιδα (2016). Επόμενες προγραμματίζονται για το Παρίσι, το Μαρακές, τη Νέα Υόρκη και την Κωνσταντινούπολη.

Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Το πρώτο μέρος της έκθεσης στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης προσφέρει στον επισκέπτη μια εμπειρία που βασίζεται στη σύζευξη της σύγχρονης τέχνης με την ανθρωπολογική έρευνα. Η ανθρωπολογική μαρτυρία περιγράφει ιερά αφιερωμένα σε προφήτες και πατριάρχες, στην Παναγία και σε αγίους που τιμώνται από διαφορετικές θρησκείες.

Παράλληλα, τα έργα σύγχρονης τέχνης λειτουργούν ως νέοι τόποι διαπραγμάτευσηςεννοιών του ιερού. Φωτογραφίες, έργα τέχνης, εικόνες, ανθρωπολογικά τεκμήρια συμπλέκονται, ανανοηματοδώντας την έννοια της θρησκευτικής συνύπαρξης. Μέσω των έργων σύγχρονης τέχνης, τίθενται ερωτήματα γύρω από τη δύναμη των θρησκευτικών συμβόλων και παραδόσεων, καθώς και των πρακτικών οι οποίες βρίσκονται στον πυρήνα ή στις παρυφές της θρησκείας και της πίστης.

Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

Το δεύτερο μέρος της έκθεσης στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης παρουσιάζει  ένα φωτογραφικό οδοιπορικό ακολουθώντας τις πολυποίκιλες γεωγραφίες και κοινότητες ιερών τόπων της Μεσογείου. Φωτίζει ενεργούς τόπους συνύπαρξης και αμοιβαιότητας, αλλά και  αντίθετα, περιπτώσεις διεκδίκησης που φτάνουν στα όρια της σύγκρουσης και του φυσικού διαχωρισμού. Όλα αυτά, μέσα από ένα πανόραμα φωτογραφικών προσεγγίσεων, όπου το αρχειακό υλικό διαπλέκεται με το σύγχρονο φωτογραφικό ντοκουμέντο και η επιστημονική ερευνητική καταγραφή με τις προσωπικές αναμνηστικές φωτογραφίες των ίδιων των προσκυνητών και μυστών αυτών των τόπων.

Γενί Τζαμί

Το τρίτο μέρος της έκθεσης, στο Γενί Τζαμί, παρουσιάζει μια ιστορική αφήγηση της πόλης της Θεσσαλονίκης με έμφαση στις οσμώσεις μεταξύ των τριών μεγάλων θρησκευτικών κοινοτήτων, ως μέρος τόσο του θεσμικού περιβάλλοντος, όσο και της συνύπαρξης σε καθημερινό επίπεδο. Θεσμικές επαφές, λαϊκές θρησκευτικές αλληλεπιδράσεις, μαρτυρίες περιηγητών και ιστορίες συνύπαρξης σε συγκεκριμένους ιερούς τόπους αναδεικνύονται ως πολύτιμα θραύσματα μιας εμπειρίας της πόλης που έχει πλέον απολεσθεί και μιας μνήμης που φθίνει: της Θεσσαλονίκης ως πόλης που κάποτε μοιράζονταν διαφορετικές εθνοτικές και θρησκευτικές κοινότητες.



dailythess

Επόμενο Προηγούμενο
 

Αυτοί είναι οι όροι για την δημιουργία του Μουσείου Ολοκαυτώματος

Αυτοί είναι οι όροι για την δημιουργία του Μουσείου Ολοκαυτώματος

12:17 20/9/2017

ΥΠΕΝ

Η πολιτιστική κληρονομιά της Κεντρικής Μακεδονίας «ταξιδεύει» στην Ιταλία

Η πολιτιστική κληρονομιά της Κεντρικής Μακεδονίας «ταξιδεύει» στην Ιταλία

11:54 20/9/2017

“World Tourism Expo”

Συνεχίζονται οι εγγραφές στο Ανοιχτό Λαϊκό Πανεπιστήμιο

Συνεχίζονται οι εγγραφές στο Ανοιχτό Λαϊκό Πανεπιστήμιο

11:09 20/9/2017

τμήμα Θεσσαλονίκης

Επιχείρηση πρόληψης των πυρκαγιών του… φθινοπώρου

Επιχείρηση πρόληψης των πυρκαγιών του… φθινοπώρου

11:05 20/9/2017

Τμήμα Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας

Τα 52α Δημήτρια στη… σέντρα του Καυτανζόγλειου

Τα 52α Δημήτρια στη… σέντρα του Καυτανζόγλειου

10:53 20/9/2017

Από το… στάδιο ανακοινώθηκε το πρόγραμμα των 52ων Δημητρίων

Στο 13,39% μειώθηκε η αδήλωτη εργασία

Στο 13,39% μειώθηκε η αδήλωτη εργασία

10:34 20/9/2017

Με βάση τα επίσημα ετήσια στοιχεία του συστήματος "ΑΡΤΕΜΙΣ"

Δείτε τις φωτογραφίες που τράβηξε το Cassini... πεθαίνοντας

Δείτε τις φωτογραφίες που τράβηξε το Cassini... πεθαίνοντας

10:26 20/9/2017

NASA

Με το δεξί στο κύπελλο ο Απόλλων Πόντου

Με το δεξί στο κύπελλο ο Απόλλων Πόντου

08:32 20/9/2017

1-0 τον Αιγινιακό

Νέα τεχνολογία αορατότητας αναπτύσσουν έλληνες και αυστριακοί επιστήμονες

Νέα τεχνολογία αορατότητας αναπτύσσουν έλληνες και αυστριακοί επιστήμονες

08:19 20/9/2017

Νέες δυνατότητες στην τέχνη του καμουφλάζ

ΠΑΕ Άρης: «Δωρεάν είσοδος σε παιδιά έως 10 ετών»

ΠΑΕ Άρης: «Δωρεάν είσοδος σε παιδιά έως 10 ετών»

07:42 20/9/2017

Διόρθωσαν οι ''κιτρινόμαυροι'' το λάθος, που αρχικά ήθελαν 20 ευρω και για τους μικρούς φίλους

Κλασικά Έπιπλα