Ένα θαύμα συντελείται εδώ και λίγα χρόνια στο τμήμα Μηχανολόγων - Μηχανικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και πιο συγκεκριμένα στο εργαστήριο Μηχανικής Ρευστών και Στροβιλομηχανών που στεγάζεται στο Balcan Center, στην περιοχή της Θέρμης.
Ερευνητές, απόφοιτοι του τμήματος που επέλεξαν να μείνουν στη Θεσσαλονίκη αντί να φύγουν στο εξωτερικό μαζί με καθηγητές σχεδιάζουν, πειραματίζονται και κατασκευάζουν μη επανδρωμένα οχήματα, τα γνωστά UAV (unmanned aerial vehicle), και ακόμη γνωστότερα ως drones.
Η ερευνητική ομάδα αποτελείται από 25 ερευνητές και καθηγητές από τα τμήματα Μηχανολόγων - Μηχανικών, Ηλεκτρολόγων - Μηχανικών και Τοπογράφων. Η χρηματοδότηση του έργου γίνεται από κονδύλια του ΕΣΠΑ αλλά και από ιδιωτικές εταιρείες που συμμετέχουν στα προγράμματα μεταξύ άλλων η Cft από το Κιλκίς, η Mls, η Intracom Defense Electronics κ.α.
"Πελάτες" του εργαστηρίου εταιρείες, οργανισμοί, υπηρεσίες ενώ το τελευταίο διάστημα υπάρχει μεγάλο και έμπρακτο ενδιαφέρον από τα υπουργεία Εθνικής Άμυνας και Ανάπτυξης.
Το εντυπωσιακό RX 3
Τελευταίο επίτευγμα της ομάδας του καθηγητή Κύρου Υακίνθου το RX 3.
Πρόκειται για ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης για την αποστολή ειδών πρώτης βοήθειας αλλά για επιτήρηση περιοχών πάνω από τη στεριά ή τη θάλασσα.
Το πλεονέκτημα του είναι ότι μπορεί να σηκώσει φορτίου βάρους 50 κιλών το οποίο μπορεί να είναι είτε τρόφιμα είτε υγειονομικό υλικό και να το ρίξει σε πληγείσες περιοχές από καταστροφές. Διαθέτει μια κάμερα πλοήγησης και δύο επιτήρησης με την αυτονομία του να φτάνει σε αποστολές επιτήρησης τις 16 ώρες. Έχει άνοιγμα φτερών 7,2 μέτρα και μήκος 4,15 ενώ το βάρος του είναι 260 κιλά.
Μπορεί να απογειωθεί από διάδρομο μόλις 150 μέτρων και κατευθύνεται από ειδικό φορητό εξοπλισμό μέσα σε βαν. Με αναμεταδότες μπορεί να καλύψει μια απόσταση πολλών χιλιομέτρων και να συνδέσει ακόμη και νησιά των άγονων γραμμών σε περιπτώσεις ανάγκης.
Η πρώτη πτήση του RX 3 θα γίνει το καλοκαίρι του 2020.
Να σημειωθεί ότι το πρώτο μοντέλο RX 1 πέταξε για πρώτη φορά το 2016 και παρουσιάστηκε και στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.
Το εργαστήριο έχει ακόμη κατασκευάσει το RX 4 το οποίο είναι καθέτου απογείωσης γεγονός που το καθιστά άμεσα αποτελεσματικό. Διαθέτει ηλεκτρικούς κινητήρες, έχει βάρος 4 κιλά, η αυτονομία του φτάνει τις δύο ώρες και το ο χειρισμός του μπορεί να γίνει μέσω ηλεκτρονικής ταμπλέτας.
Η ιστορία του εργαστηρίου
Το Εργαστήριο Μηχανικής Ρευστών και Στροβιλομηχανών (ΕΜΡΣ) ιδρύθηκε το 1985 ως μέρος του Ενεργειακού Τομέα του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, από τον ομότιμο καθηγητή Απόστολο Γούλα, ο οποίος και διετέλεσε διευθυντής από την ίδρυση του ΕΜΡΣ έως και τη συνταξιοδότησή του το 2014.
Από το 2014 έως και σήμερα, διευθυντής του ΕΜΡΣ είναι ο καθηγητής Κυριάκος Υάκινθος, με κύρια ερευνητικά αντικείμενα τη μηχανική των ρευστών, την αεροδυναμική και την υπολογιστική ρευστομηχανική.
Στο ΕΜΡΣ δραστηριοποιείται επίσης ο αναπληρωτής καθηγητής Ανέστης Κάλφας, με κύρια ερευνητικά αντικείμενα τις στροβιλομηχανές, τους αεροπορικούς κινητήρες, τους αεριοστροβίλους και τις τεχνικές μετρήσεων στη ρευστομηχανική.
rthess