Νέα θεωρία για το πού βρίσκεται ο πραγματικός Κώδικας Ντα Βίντσι

9/12/2019 15:39    βρίσκεται στον «Άνθρωπο του Βιτρούβιου»;

Ο «Άνθρωπος του Βιτρούβιου» αποτελεί αναμφίβολα ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα έργα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι και θεωρείται, επίσης, ένας από τους αισθητικούς κανόνες της Αναγέννησης. Όπως αποκαλύπτει τώρα ένας Ιταλός ερευνητής, το διάσημο σχέδιο περιέχει ένα κρυφό μήνυμα, έναν μυστικό κώδικα, κάνοντας την πραγματικότητα της τέχνης να ξεπερνά τη μυθοπλασία της λογοτεχνίας και της μεγάλης οθόνης.


Σύμφωνα με τον ιστορικό Τέχνης Ρομπέρτο Κόνκας (Κάλιαρι 1952), μέσα στο ίδιο το σχέδιο υπάρχουν πολλά κρυμμένα μυστικά. Μετά από 30 χρόνια συλλογισμού πάνω στο θέμα και 7 εντατικής έρευνας, ο Κόνκας τόνισε στο ιταλικό πρακτορείο ANSA ότι είναι έτοιμος να αποκαλύψει στο νέο βιβλίο του πως ουσιαστικά ο «Άνθρωπος του Βιτρούβιου» είναι μία ευρηματική και ιδιοφυής απεικόνιση του αλγόριθμου που χρησιμοποιούσαν οι καλλιτέχνες, από τον 4ο έως τον 17ο αιώνα, για να επαληθεύσουν ότι τα έργα τους πληρούν τη «Χρυσή Τομή», τη Divina Porportione (Θεία Διάσταση), τους γεωμετρικούς κανόνες που είχε επιβάλλει η Καθολική Εκκλησία στους καλλιτέχνες για την οικοδόμηση και τη φιλοτέχνηση των μεγάλων θρησκευτικών έργων.


Τη μεγάλη τομή σε αυτήν τη νέα θεωρία αποτελεί η υπόθεση πως η κεντρική φιγούρα του Ανθρώπου του Βιτρούβιου δεν απεικονίζει ένα πρόσωπο, αλλά δύο. Πρόκειται για δύο διαφορετικές αναπαραστάσεις ενός άνδρα σε δύο διαφορετικές ηλικίες, ενός ώριμου και ενός νέου. Επίσης, δεν έχει αποκλειστεί η πιθανότητα να απεικονίζεται και ένας τρίτος.

«Αυτή η έρευνα είναι συναρπαστική σαν ένα θρίλερ και περίπλοκη σαν ένα μυθιστόρημα του Ουμπέρτο Έκο», επισημαίνουν ορισμένα δημοσιεύματα στον ιταλικό Τύπο, που εξεπλάγη για το πώς κατόρθωσε ο ευφυής καλλιτέχνης να προστατεύσει αυτήν την αριθμητική και γεωμετρική σχέση μέσα στο σχέδιό του επί τόσους αιώνες.


Ο ίδιος ο Κόνκας σημειώνει πως συνέλαβε αυτήν την υπόθεση το 2012, όταν παρατήρησε πως το πρόσωπο που απεικονίζεται στον Άνθρωπο είναι στην πραγματικότητα διπλό. «Το δεξί μάτι είναι το μάτι ενός ώριμου ανθρώπου, ενώ το αριστερό ενός νεότερου (...). Εάν έγραφε συνέχεια προς τα αριστερά ο Ντα Βίντσι οφείλεται στο γεγονός ότι είχε μάθει να χρησιμοποιεί τον καθρέφτη και σε αυτήν την περίπτωση τον χρησιμοποίησε για να αναπαραστήσει την πλήρη μορφή του σχεδίου», αναφέρει.

Κατά τον Κόνκας, ο Ντα Βίντσι φιλοτέχνησε αυτόν τον καλλιτεχνικό γρίφο «επειδή φοβόταν μήπως με τον καιρό χανόταν ο κανόνας που χρησιμοποιούσαν οι αρχιτέκτονες, οι καλλιτέχνες κι οι ποιητές». Όπως υπενθυμίζει, «η πρώτη φορά που εφαρμόστηκε ήταν στην Αψίδα του Κωνσταντίνου, μεταξύ 315 και 325», όμως με την πάροδο των αιώνων είχε αρχίσει να ατονεί η εφαρμογή του «κι αυτό το διαπιστώνουμε ευρέως στα έργα του Μιχαήλ Άγγελου και στην ίδια τη "Τζοκόντα" του Ντα Βίντσι».


Η φυσική διάσωση αυτών των γεωμετρικών κανόνων ήταν πολύ σημαντική, όχι μόνο καλλιτεχνικά αλλά και για τις δομές εξουσίας εκείνων των καιρών, αφού και η αρχιτεκτονική και η τέχνη με τη συμβολική δύναμη και αξία τους είχαν κεφαλαιώδη σημασία για την εκκλησία και την πολιτική. Όμως, «εάν ο Ντα Βίντσι απεκάλυπτε ότι ο Άνθρωπος του Βιτρούβιο αφορούσε αυτούς ακριβώς τους κανόνες, θα κατέληγε στην πυρά», παρατηρεί ο Κόνκας.

Το σχέδιο, διαστάσεων 35Χ26 εκατ., φιλοτεχνήθηκε το 1490 και βασίστηκε στα κείμενα του Ρωμαίου αρχιτέκτοντα Βιτρούβιου, που έζησε τον 10ο αιώνα π.Χ. Ο Βιτρούβιος υποστήριζε πως εάν η ανθρώπινη μορφή μπορούσε να χωρέσει ταυτόχρονα σε έναν κύκλο κι ένα τετράγωνο τότε έχουμε την ιδανική διάσταση ή τη Χρυσή Τομή.


Το διάσημο σχέδιο βρέθηκε πάλι στην επικαιρότητα πρόσφατα λόγω της διαμάχης που είχε ξεσπάσει μεταξύ Γαλλίας και Ιταλίας σχετικά με τη μεταφορά του από τη Βενετία, όπου φυλάσσεται, στο Μουσείο του Λούβρου, όπου διοργανώνεται μεγάλη αναδρομική έκθεση για τα 500 χρόνια από τον θάνατο του μεγάλου δασκάλου της Αναγεννησιακής Τέχνης.


naftemporiki

Επόμενο Προηγούμενο
 

Στους Ιταλούς και με τη... βούλα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Στους Ιταλούς και με τη... βούλα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ

12:24 16/9/2017

Η συμφωνία και οι επενδύσεις των ξένων

Στη μνήμη των 353.000 - Αυτή είναι η φανέλα που επιθυμεί η ΠΑΕ Απόλλων Πόντου

Στη μνήμη των 353.000 - Αυτή είναι η φανέλα που επιθυμεί η ΠΑΕ Απόλλων Πόντου

12:13 16/9/2017

Άμεση αντίδραση υπήρξε από την ΠΑΕ Απόλλων Πόντου...

Η ΕΠΟ απαγορεύει τα μηνύματα για τη Γενοκτονία στις φανέλες των Ποντιακών ομάδων

Η ΕΠΟ απαγορεύει τα μηνύματα για τη Γενοκτονία στις φανέλες των Ποντιακών ομάδων

12:02 16/9/2017

έγγραφο

Πρόγραμμα δωρεάν μαθημάτων πληροφορικής

Πρόγραμμα δωρεάν μαθημάτων πληροφορικής

11:40 16/9/2017

Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.

Δεν παίρνει «μπροστά» η ηλεκτροκίνηση

Δεν παίρνει «μπροστά» η ηλεκτροκίνηση

11:22 16/9/2017

Πόσα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πουλήθηκαν στην Ελλάδα

Συναυλία αύριο στον Κήπο των Εποχών της Νέας Παραλίας με ελεύθερη είσοδο

Συναυλία αύριο στον Κήπο των Εποχών της Νέας Παραλίας με ελεύθερη είσοδο

11:11 16/9/2017

Μια μεγάλη μουσική συνάντηση

Καταργείται το λαδόξυδο στις ταβέρνες!

Καταργείται το λαδόξυδο στις ταβέρνες!

11:07 16/9/2017

από 1.1.2018

Ποια επιδόματα κόβονται στην τρίτη αξιολόγηση

Ποια επιδόματα κόβονται στην τρίτη αξιολόγηση

11:01 16/9/2017

Κόφτης 50% στο επίδομα θέρμανσης

Πορεία στη μνήμη του Παύλου Φύσσα στη Θεσσαλονίκη

Πορεία στη μνήμη του Παύλου Φύσσα στη Θεσσαλονίκη

10:21 16/9/2017

Τέσσερα χρόνια από την δολοφονία του

Θεσσαλονίκη: Οι συναυλίες αυτό το Σ/Κ στην 82η ΔΕΘ!

Θεσσαλονίκη: Οι συναυλίες αυτό το Σ/Κ στην 82η ΔΕΘ!

10:02 16/9/2017

Το μουσικό φινάλε για την Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης

Κλασικά Έπιπλα