Αιφνιδιαστική αλλαγή δεδομένων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης συνιστά η απόφαση του διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων να περιορίσει από τις 6 το πρωί μέχρι τις 10 το βράδυ σε καθημερινή βάση, επτά ημέρες την εβδομάδα, το ωράριο λειτουργίας του Α΄ Τελωνείου Θεσσαλονίκης, που καλύπτει την Ελεύθερη Ζώνη της ΟΛΘ ΑΕ στην πύλη 16.
Ο κ. Γιώργος Πιτσιλής με τη συγκεκριμένη απόφαση, που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στις 10 Αυγούστου και κοινοποιήθηκε στους ενδιαφερόμενους το μεσημέρι της περασμένης Τρίτης, παραμονή του Δεκαπενταύγουστου, νομιμοποιεί την «πρωτοβουλία» των τελωνειακών της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι από τις 16 Σεπτεμβρίου 2017 απέχουν από τη νυχτερινή βάρδια -10 το βράδυ με 6 το πρωί- στην Πύλη 16 της ΟΛΘ.
Αποτέλεσμα είναι –όπως καταγγέλλουν οι εμπλεκόμενοι στη διακίνηση φορτίων- να δημιουργούνται προβλήματα, κάτι για το οποίο έχουν αντιδράσει κατ’ επανάληψη τόσο οι παραγωγικοί φορείς (Επιμελητήρια, ΣΕΒΕ, ΣΒΒΕ κ.λπ.), όσο και οι άμεσα ενδιαφερόμενοι χρήστες του λιμανιού (ναυτικοί πράκτορες, εκτελωνιστές, μεταφορείς κ.λπ.), οι οποίοι δυσκολεύονται να κάνουν τη δουλειά τους.
Πλήρης αιφνιδιασμός
Η απόφαση για το νέο ωράριο έπιασε εξαπίνης τους ενδιαφερόμενους, καθώς βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού και οι περισσότεροι βρίσκονται σε διακοπές, ενώ τα γραφεία ορισμένων φορέων παραμένουν κλειστά. Από την ερχόμενη Δευτέρα 20 Αυγούστου οι περισσότεροι εκ των εμπλεκομένων επιστρέφουν και θα υπάρξει έντονη και οργανωμένη αντίδραση. Για δύο βασικούς λόγους:
Πρώτον, διότι δεν νοείται Ελεύθερη Ζώνη σε λιμάνι με περιορισμό στο ωράριο του Τελωνείου, επιχείρημα που οι φορείς της Θεσσαλονίκης έχουν κατ’ επανάληψη διατυπώσει τους τελευταίους μήνες, μετά την έναρξη των κινητοποιήσεων των τελωνειακών στις 16 Σεπτεμβρίου 2017. Διότι μέχρι τότε η 24ωρη λειτουργία του Τελωνείου στην Πύλη 16 της ΟΛΘ ήταν δεδομένη.
Δεύτερον, διότι έχουν υποστεί πλήρη αιφνιδιασμό, καθώς υποτίθεται ότι πίεζαν για να λυθεί το πρόβλημα και να επιστρέψει το Τελωνείο στα προ της 16ης Σεπτεμβρίου 2017 ισχύοντα.
Σε δύσκολη θέση η ΟΛΘ
Σύμφωνα με πληροφορίες, προβληματισμός από τη συγκεκριμένη εξέλιξη υπάρχει και στη διοίκηση του λιμανιού, η οποία επίσης αιφνιδιάστηκε. Πολύ περισσότερο που από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε τα καθήκοντα του εδώ και μόλις τρεις - τέσσερις μήνες ο νέος πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ιδιωτικής, πλέον, ΟΛΘ ΑΕ κ. Σωτήρης Θεοφάνης, είχε εκφράσει την αισιοδοξία ότι το θέμα θα αντιμετωπιστεί, με την ΟΛΘ ΑΕ να εξαντλεί τις δυνατότητες της προς αυτή την κατεύθυνση.
Τι λένε οι τελωνειακοί
Από την πλευρά τους οι τελωνειακοί, οι οποίοι απέχουν από την νυχτερινή βάρδια στην Πύλη 16 τους τελευταίους έντεκα μήνες, επικαλούνται τις αντίξοες συνθήκες εργασίας που επικρατούν στη διάρκεια της νύχτας. Ειδικότερα κάνουν λόγο για έλλειψη των κατάλληλων υποδομών στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης –συγκεκριμένα την απουσία χώρων εναπόθεσης και αποθήκευσης των εμπορευματοκιβωτίων, καθώς και μέσων για την επιτήρηση και τον έλεγχο των εμπορευμάτων-, ώστε να τηρούνται οι κανονισμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με τους οποίους τα εμπορεύματα θα πρέπει να βρίσκονται εντός του λιμένα τουλάχιστον ένα 24ωρο πριν εξαχθούν.
Σε κάθε περίπτωση το «μάρμαρο» πληρώνουν και πάλι η επιχειρηματικότητα και το εμπόριο της Θεσσαλονίκης. Φυσικά και το ίδιο το λιμάνι. Διότι προφανώς δεν είναι λύση να ισχύσει αυτό που προβλέπει η απόφαση της ΑΑΔΕ, η οποία δίνει τη δυνατότητα να πληρώνει ο ενδιαφερόμενος τα έξοδα και τις δαπάνες –προφανώς και το επιμίσθιο των τελωνειακών- από την τσέπη του, όταν θέλει να αξιοποιήσει τη νύχτα. Δηλαδή το θέμα είναι οικονομικό; Και ποιο είναι το τιμολόγιο, διότι στη Θεσσαλονίκη τουλάχιστον αυτή η κατάσταση είναι πρωτόγνωρη; Κι αν κάποιος πληρώσει, τότε όλα τα υπόλοιπα –υποδομές, μέσα κ.λπ.- είναι εντάξει; Μήπως βρισκόμαστε ενώπιον μιας έμμεσης ιδιωτικοποίησης τελωνειακών συναλλαγών;
ΥΓ. Τα ανταγωνιστικά μεταξύ τους Ολλανδικά λιμάνια του Ρότερνταμ και του Άμστερνταμ, προκειμένου να προσελκύσουν πελάτες, διαφημίζουν στους υποψήφιους ακόμη και την κατά λίγα λεπτά ταχύτερη διεκπεραίωση των γραφειοκρατικών τελωνειακών διαδικασιών στην εισαγωγή και στην εξαγωγή φορτίων. Για την Ελλάδα οκτώ ώρες «μαύρου» την ημέρα σε ένα λιμάνι που αναπτύσσεται και μέσω της ιδιωτικοποίησης φιλοδοξεί να αλλάξει κατηγορία και να ανέβει επίπεδο μάλλον δε σημαίνει και πάρα πολλά…
voria