Καθώς οι κυβερνήσεις πολλών ευρωπαϊκών χωρών εξετάζουν με ποιο τρόπο θα απεγκλωβίσουν τις οικονομίες τους χωρίς να προκαλέσουν νέα επέλαση της πανδημίας, ο ρόλος της βιομηχανίας των αερομεταφορών αναμένεται να αποβεί κρίσιμος. Τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια σχεδιάζουν, έτσι, να προωθήσουν ενιαίες κατευθυντήριες γραμμές για τα μέτρα ασφαλείας που θα εφαρμοστούν στην Ευρώπη όταν χαλαρώσει η απαγόρευση κυκλοφορίας και ταξιδιών.
Σύμφωνα με σχετικό ρεπορτάζ των Financial Times, η ACI Europe, ένωση εταιρειών διαχείρισης των ευρωπαϊκών αεροδρομίων, ανακοίνωσε ότι έχει συγκαλέσει ομάδες εργασίας που θα παρουσιάσουν σύντομα τις σχετικές κατευθυντήριες γραμμές. Ζητούμενο, όπως ανέφερε στη σχετική ανακοίνωσή της, είναι να διασφαλίσει πώς θα εφαρμοστούν «εναρμονισμένοι κανόνες» ασφαλείας και υγιεινής όταν η βιομηχανία των αερομεταφορών θα ανανήψει σε όλον τον κόσμο. Οπως τόνισε, οι σχετικοί κανόνες θα σχεδιαστούν σε συνεργασία με την παγκόσμια ένωση αεροδρομίων, την ACI World, ώστε να ισχύσουν σε παγκόσμιο επίπεδο. Σύμφωνα, πάντως, με τον Χενκ βαν Κλάβερεν, στέλεχος της Ενωσης Εταιρειών Διαχείρισης Αεροδρομίων στη Βρετανία, «είναι εσφαλμένη η εντύπωση πως είναι λιγότερο ασφαλή όσα αεροδρόμια δεν ελέγχουν τη θερμοκρασία των επιβατών».
Το έναυσμα για αυτές τις πρωτοβουλίες έδωσε η κριτική που υπέστη το Χίθροου του Λονδίνου, ένα από τα πιο πολυσύχναστα αεροδρόμια του κόσμου, όταν επιβάτες επισήμαναν ότι δεν τους υπέβαλαν σε ελέγχους της θερμοκρασίας. Η διοίκηση του Χίθροου ανέλαβε έτσι να ζητήσει τη σύνταξη διεθνών προδιαγραφών για τον έλεγχο της υγείας των επιβατών, καθώς αυτή τη στιγμή υπάρχει μεγάλη απόκλιση ανάμεσα στις προσεγγίσεις των διαφόρων εθνικών υγειονομικών αρχών. Στη Βρετανία δεν έχει ώς τώρα εφαρμοσθεί στα αεροδρόμια ο έλεγχος της θερμοκρασίας, καθώς οι υγειονομικές αρχές της χώρας εκτιμούν πως η θερμοκρασία δεν αποτελεί αξιόπιστο κριτήριο. Εχουν μάλιστα επικαλεστεί την εκτίμηση της ιατρικής κοινότητας ότι τα συμπτώματα του κορωνοϊού εμφανίζονται τουλάχιστον 5 με 7 ημέρες μετά την ημέρα που μολύνθηκε ο ασθενής. Την ίδια στιγμή, όμως, χώρες όπως η Κίνα και η Ιταλία εφαρμόζουν συστηματικά τον έλεγχο της θερμοκρασίας των επιβατών.
Στο μεταξύ, οι συνδικαλιστικές ενώσεις του ιπτάμενου προσωπικού πολλών αεροπορικών εταιρειών προειδοποιούν για ελλείψεις στα μέσα πρόληψης και προσωπικής προστασίας όπως οι μάσκες. Οπως αναφέρουν, μάλιστα, πολλές αεροπορικές εταιρείες παρέχουν τα απαιτούμενα μέσα στο ιπτάμενο προσωπικό και στους πιλότους χωρίς, ωστόσο, να τους υποχρεώνουν να τα χρησιμοποιήσουν. Και ο λόγος είναι πάντα η απουσία κοινών κατευθυντήριων γραμμών, καθώς το θέμα εμπίπτει στην αρμοδιότητα των εκάστοτε εθνικών υγειονομικών αρχών. Στην αρχή της εβδομάδας, άλλωστε, η διεθνής ένωση αερομεταφορέων ΙΑΤΑ τόνισε πως το σημαντικότερο καθήκον του κλάδου είναι να προσαρμόσει τη λειτουργία του και τις σχετικές διαδικασίες έτσι ώστε να αποφύγει τη μετάδοση της επιδημίας.
Ο γενικός διευθυντής της ΙΑΤΑ, Αλεξάντρ ντε Τζούνιακ, τόνισε πως ετοιμάζεται να εγκαινιάσει τις σχετικές συνομιλίες με εκπροσώπους κυβερνήσεων γύρω από τις αναγκαίες προϋποθέσεις για να αρχίσουν και πάλι να πετούν τα αεροπλάνα. Μεταξύ άλλων, θα εξεταστούν οι αποστάσεις που θα πρέπει να κρατούν επιβάτες και πλήρωμα, άλλα μέτρα ασφαλείας και έλεγχοι της υγείας των επιβατών προκειμένου να καταστεί δυνατόν να ανοίξουν και πάλι τα σύνορα.
kathimerini